Koffie is een van de belangrijkste handelswaren ter wereld. De koffieteelt voorziet in het levensonderhoud van ongeveer 25 miljoen kleine boeren uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Wereldwijd zijn meer dan 100 miljoen mensen betrokken bij de productie en handel van koffie. ALDI wil niet enkel koffieproducten van de allerbeste kwaliteit aanbieden, maar ook in de landen van herkomst verantwoordelijkheid nemen voor mens, natuur en milieu. Het is daarbij belangrijk om de kwaliteit van de grondstoffen te waarborgen en verantwoordelijkheid te nemen in de waardeketen.
Om bij te dragen aan verbeterde sociale, ecologische en economische omstandigheden in de koffieteelt, wil ALDI o.a. het aandeel gecertificeerde koffie in eigenmerkproducten voortdurend verhogen. Tegen het einde van 2020 moet bijvoorbeeld 50 procent van de ruwe koffie van ALDI België volgens UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance of het biokeurmerk gecertificeerd zijn. Daarnaast gebruiken we ruwe koffie die voldoet aan de eisen van het 4C-verificatiesysteem van het Global Coffee Platform voor onze melanges.
Project: duurzame koffieproductie in Marsella (Risaralda) in Colombia
De koffieteelt duurzamer maken, de productie aan de klimaatverandering aanpassen, de verwerking kwalitatief verbeteren en de inkomsten verhogen: sinds maart 2017 engageert ALDI zich voor kleine boeren in Colombia met deze doelstellingen. Tijdens het twee jaar durende project moeten in totaal 800 kleine boeren gesteund worden.
Colombia is een van de grootste koffie-exporteurs ter wereld. De grondstof is er een van de belangrijkste landbouwexportproducten. Alleen al tijdens het oogstseizoen zijn meer dan 2,5 miljoen mensen werkzaam in de koffiesector. Momenteel bedraagt de landbouwoppervlakte voor koffie in Colombia iets minder dan 950.000 hectare, beheerd door 550.000 kleine boeren.
De klimaatverandering en de daarmee samenhangende gevolgen, zoals langdurige droogte, overstromingen en lage opbrengsten, stellen kleine boeren voor nieuwe sociale en milieu-uitdagingen. Bovendien is er een gebrek aan duurzame teeltmethoden en relatief weinig kennis van bedrijfskunde.
Als internationale onderneming is ALDI zich bewust van deze uitdagingen en de verantwoordelijkheid tegenover kleine boeren in de productielanden. Daarom startte ALDI in maart 2017 het project “Duurzame koffieproductie in Marsella (Risaralda) in Colombia”. Samen met de Hanns R. Neumann Foundation zet ALDI zich in voor een duurzamere en verbeterde koffieproductie in Colombia.
Tijdens het twee jaar durende project moeten in totaal 800 kleine boeren actief ondersteund worden door middel van opleidingen en workshops op het vlak van duurzame teeltmethoden, betere koffieverwerkingsprocessen, professioneel farm management en operationele planning.
Lokale hulpbronnen zoals water en grond moeten duurzamer gebruikt worden. Dit verhoogt niet enkel de kwaliteit van de koffie maar ook de opbrengst voor de boeren. Het doel is om de inkomenssituatie van kleine boeren op lange termijn te verbeteren. Daarom hebben opleidingen over aangepaste landbouwmethoden voor klimaatverandering en efficiënt bedrijfsmanagement prioriteit binnen het ondersteuningsprogramma.
Een van de belangrijkste doelstellingen van het project is om de verwerking van de onbewerkte koffie op de koffieboerderijen te verbeteren, waardoor hoge kwaliteitsnormen gegarandeerd kunnen worden. Gerichte co-investeringen, van de kleine koffieboeren en het ALDI Nord-ondersteuningsprogramma, in een efficiënt drogingsproces op de boerderijen en opleidingen over de processen na de oogst zorgen voor hoogwaardige kwaliteit en daarmee verbeterde marktkansen.
Voor koffieboeren zijn lokale netwerken zeer belangrijk om hun marktpositie te verbeteren. Daarom stimuleert het project de uitwisseling van ervaringen tussen koffieboeren en organisaties in de regio. Strategisch belangrijke partners zijn de Nationale Confederatie van Koffieproducenten (Federación Nacional de Cafeteros, FCN) en het Nationaal Centrum voor Koffieonderzoek (Centro Nacional de Investigaciones de Café, CENICAFÉ).
Meer informatie over het duurzaamheidsbeleid voor koffie en ons koffie-inkoopbeleid vind je hier: duurzame koffie.
Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.
Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.
Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.
Herinnering geactiveerd!
Herinneringsbevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.
Bevestiging emailadres