WAT IS HET EU-ENERGIELABEL?
Het is een belangrijk hulpmiddel om inzicht te krijgen in de efficiëntie van energie-gerelateerde producten zoals koelkasten, tv’s en vaatwassers. Hiermee kan je ze onderling vergelijken en een meer duurzame en kostenefficiënte keuze maken.
WAAROM KOMT ER EEN NIEUW ENERGIELABEL?
Consumentenonderzoek wees uit dat de huidige schaal niet meer up-to-date is. Er zijn namelijk te veel toestellen in de hoogste klassen (A+, A++ en A+++), terwijl er in de laagste geen enkel toestel zit − de grootste energievreters worden vandaag niet meer verkocht.
Om dit op te lossen, besloot de EU om het label op te frissen: voor de betrokken productgroepen zullen de ‘+’ klassen verdwijnen en plaats maken voor een schaal van A tot G.
In het begin zullen er geen toestellen in de topklasse A zitten, zodat er ruimte blijft voor toekomstige efficiëntere modellen.
Door de toegevoegde QR-code te scannen met een smartphone kan je bijkomende informatie krijgen over het huishoudtoestel.
Nieuwe energieschaal: van A tot G, zonder ‘+’-klassen. Lagere klassen kunnen een grijze aanduiding krijgen als ze omwille van ecodesign-regels niet meer verkocht mogen worden.
Energieverbruik: specifiek voor elk product. Koelkasten vermelden het verbruik per jaar; vaatwassers, wasmachines en wasdroogcombinaties tonen het verbruik per 100 cycli, schermen en lampen tonen het verbruik per 1000 uur. Bovendien wordt het verbruik op basis van nieuwe criteria en meer geavanceerde testmethodes gemeten, waardoor er een ander energieverbruik op het nieuwe label kan staan dan op het oude label.
Prestaties en eigenschappen: het aantal en het type van de pictogrammen kunnen variëren naargelang het product. Sommige pictogrammen bevatten eventueel een A-D-schaal.
Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.
Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.
Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.
Herinnering geactiveerd!
Herinneringsbevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.
Bevestiging emailadres