ALDI Nederland zet gezonde, betaalbare voeding voorop

ALDI Nederland zet gezonde, betaalbare voeding voorop

ALDI Nederland focust op gezonde, duurzame en betaalbare voeding en verlaagt de milieu-impact van de landbouw.

Met het publieke debat over gezonde voeding in Nederland gaan hoge verwachtingen gepaard. Een van de grootste uitdagingen waar de Nederlandse bevolking voor staat is gezonde voeding, want de helft van de Nederlanders ouder dan 20 jaar heeft overgewicht of is obees. ALDI Nederland zet zijn engagement voor gezonde voeding in de verf door het partnerschap met JOGG te verlengen tot in 2023. Zo helpt ALDI Nederland mee een gezondere levensstijl bij kinderen te promoten.

In de zuivelcategorie loopt een pilootproject om de Nutri-Score te introduceren. Dankzij de Nutri-Score kunnen onze klanten gezondere keuzes maken, aangezien ze in één oogopslag de voedingswaarden van producten kunnen vergelijken. De eerste producten met een Nutri-Score werden eind 2021 geïntroduceerd.

Ook de positie van landbouwers en de milieu-impact van voedselproductie staan centraal in het publieke debat. Om echt verandering tot stand te brengen moet ALDI Nederland volop ideeën uitwisselen met de boeren. Dergelijke uitwisselingen waren allesbehalve evident gezien de omstandigheden veroorzaakt door de COVID-pandemie. We zijn in nauw overleg met leveranciers, primaire producenten en landbouwvertegenwoordigers om na te gaan hoe we in samenwerking met alle partners van de keten extra waarde kunnen creëren. Op onze website en in ons magazine konden onze klanten kennismaken met de primaire producenten en boeren.

Het is voor ons van groot belang dat onze klanten verse producten van hoge kwaliteit kunnen kopen. Daarom werken we samen met strategische leveranciers en primaire producenten voor een kwaliteitsvoller assortiment van fruit en groente, brood, vlees en zuivel. Zo hebben we ons assortiment brood op basis van Nederlandse tarwe uitgebreid en een Nederlandse leverancier gekozen voor onze koude vleeswaren.

Onze highlights

12 zuivelproducten

'On the way to PlanetProof'

We hebben 2 bijkomende kaasproducten toegevoegd aan ons gecertificeerde zuivelassortiment. Op die manier zetten we opnieuw een stap richting een duurzamere toekomst, door boeren te steunen die zorg dragen voor hun koeien en het milieu.

750 kinderen

namen deel aan het pilootproject met de veggieboxen

Volgens de Universiteit van Maastricht was het resultaat van dit pilootproject dat kinderen van 1-4 jaar meer groenten zijn beginnen eten. Het eigenlijke project zal in 2022 worden uitgerold.

ALDI Nederland in profiel

RHK's
7
Winkels
487
Totaal aantal ALDI-medewerkers
9.013
Eerste winkels in
1973
Website
www.aldi.nl

Vooruitgang in nationale doelstellingen 2021

Klant & product

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2021 & vooruitgang

SDG’s

20% minder verpakking tegen eind 2025

Vermindering van het totale gewicht van plastic verpakkingen van eigenmerkproducten in Nederland met 20% tegen eind 2025 (basisjaar 2020).

Project in uitvoering.

SDG 12

100% recycleerbare plastic verpakkingen tegen eind 2025

100% van de verpakkingen van eigenmerkproducten in Nederland recycleerbaar tegen eind 2025.

Project in uitvoering. Op basis van onze KIDV Recyclecheck die werd uitgevoerd in 2020/2021 wordt geschat dat 78% van al onze verpakkingen kan worden beschouwd als goed recycleerbaar.

SDG 12

35% gebruik van gerecycleerd plastic tegen eind 2025

35% gebruik van gerecycleerd plastic voor verpakkingen van eigenmerkproducten in Nederland tegen 2025

Project in uitvoering.

SDG 12

Verlaagd zout- en suikergehalte

Uitbreiding van inspanningen in Nederland om het zout- en suikergehalte in nog meer eigenmerkproducten te verlagen.

Project in uitvoering. In 2021 hebben we bijvoorbeeld het zoutgehalte in normale smeerkaas verminderd met 6,5%, het suikergehalte in consumptiemelk met 18% en het suikergehalte in icetea van eigen merk met 10%.

SDG 02

100% etikettering met het Beter Leven-label of een vergelijkbare dierenwelzijnsstandaard voor dierlijke voedingsproducten*

Omschakeling in Nederland van producten met dierlijke grondstoffen of met verwerkte dierlijke grondstoffen naar de criteria van het Beter Leven-duurzaamheidslabel met één ster of vergelijkbaar (minimumstandaard).

Project in uitvoering. Een ruim productassortiment is nu voorzien van het Beter Leven-label of vergelijkbare dierenwelzijnsstandaarden, met inbegrip van vlees, kip en zuivelproducten. In 2021 hebben we drie kaasartikelen met “On the Way to PlanetProof”-certificatie aan het assortiment toegevoegd, net als vijf kippenvleeswarenartikelen met 1 ster Beter Leven, drie versekipartikelen in het eindejaarsassortiment en twee varkensvleesartikelen met 1 ster Beter Leven in het eindejaarsassortiment.

SDG 12

Tegen eind 2025 is 95% van ons verpakkingsmateriaal recycleerbaar

Tegen eind 2025 is 95% van de (primaire en secundaire) verpakkingen van eigenmerkproducten in Nederland recycleerbaar.

Project in uitvoering. In 2021 controleerden wij de recycleerbaarheid van ons assortiment om te beoordelen hoe het daarmee staat en te zoeken naar verbeteringen die de recycleerbaarheid van onze verpakkingen verder zouden kunnen verhogen. Later werden per productgroep verpakkingsworkshops met de verantwoordelijke teams van Category Managers gehouden om de volgende stappen en de follow-up te bepalen.

SDG 12

Tegen eind 2025 is 100% van onze papieren/kartonnen verpakkingen FSC- of PEFC-gecertificeerd en/of vervaardigd uit gerecycleerde materialen.

Tegen eind 2025 is 100% van onze primaire en secundaire papieren/kartonnen verpakkingen van eigenmerkproducten FSC- of PEFC-gecertificeerd en/of vervaardigd uit gerecycleerde materialen.

Project in uitvoering.

SDG 12

Tegen eind 2025 gebruiken we 50% rPET in plastic flessen en schaaltjes en 25% PCR voor andere plastic verpakkingen.

Tegen eind 2025 gebruiken we 50% rPET in plastic flessen en schaaltjes voor onze verpakkingen van eigenmerkproducten en 25% PCR voor andere plastic verpakkingen.

Nieuwe doelstelling in het kader van het Nederlands Sectorplan.

SDG 12

Tegen eind 2022 is 100% van ons verpakkingsmateriaal voorzien van een recyclagelogo.

Tegen eind 2022 is 100% van ons primair verpakkingsmateriaal van eigenmerkproducten voorzien van een recyclagelogo.

Nieuwe doelstelling in het kader van het Nederlands Sectorplan.

SDG 12
Medewerkers & community

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2021 & vooruitgang

SDG’s

Stimuleren van gezondheidsbewustzijn bij klanten, bij werknemers en in de maatschappij*

We bieden een betrouwbaar assortiment lekkere en gezonde producten van de beste kwaliteit aan tegen een betaalbare prijs. Met efficiënte interventies dragen we bij tot de gezondheid van onze werknemers en de maatschappij.

Project in uitvoering. We hebben samen met het departement HR een overkoepelend programma rond het thema gezondheid ontwikkeld en we hebben met verschillende betrokken partijen zoals JOGG, Nationaal Schoolontbijt en kinderdagverblijven samengewerkt om een gezonds levensstijl te promoten, in het bijzonder naar kinderen toe.

SDG 03

* De formulering van de doelstelling werd aangepast volgens de vereisten.

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch