Klant & product

Verkochte/weggegeven zakken

Aantal verkochte/weggegeven zakken per soort (in duizendtallen)

Total

Wegwerp-zakken1

Duurzame zakken2

Total

Wegwerp-zakken1

Duurzame zakken2

Total

Wegwerp-zakken1

Duurzame zakken2

België/Luxemburg3

6.251

6

6.245

5.220

5.220

4.088

4.088

Denemarken

5.438

5.177

261

3.845

2.329

1.516

2.532

7

 2.525

Frankrijk

16.763

12.707

4.056

15.982

11.998

3.984

18.537

10.737

7.800

Duitsland

21 473

21.473

20.860

20.8605

22.286

22.286

Nederland

5.439

51

5.388

4.958

1

4.957

5.045

1

5.044

Polen

7.638

1.156

6.482

7.479

7.1545

3255

9.575

9.181

394

Portugal

5.538

4.961

577

6.239

5.535

704

7.124

6.218

906

Spanje

17.909

16.822

1.087

25.541

24.391

1.150

28.722

27.707

1.015

ALDI Nord

86.449

40.881

45.568

90.124

51.408

38.716

97.9094

53.851

44.058

1 Wegwerpzakken: Daartoe behoren papieren en plastic draagtassen (incl. lusdraagtassen).
2
Duurzame zakken: Daartoe behoren katoenen tassen, jutezakken, herbruikbare zakken, gekleurde draagtassen, permanente zakken, koeltassen en plooiboxen. Vanaf 2020 behoren de herbruikbare lusdraagtas en de OGATA-rugzak ook hiertoe.
3
De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").
4
Totalen kunnen afwijken door afrondingen.
5
De waarde voor 2020 werd gecorrigeerd in vergelijking met de informatie die in het rapport van het jaar ervoor gepubliceerd werd.

Voedseldonaties

Aandeel winkels die onverkoopbaar maar nog eetbaar voedsel aan liefdadigheidsinstellingen schenken in verhouding tot het totaal aantal winkels (in procent)

In het algemeen beheren we goederen in die mate dat we zoveel mogelijk verliezen proberen te vermijden. Waar mogelijk moeten alle overschotten gedoneerd worden. Niet alle locaties hebben echter toegang tot een partner die voedseldonaties aanneemt.

2019

2020

2021

België/Luxemburg1

50,1

61,0

65,9

Denemarken

72,9

61,2

28,42

Frankrijk

36,8

55,7

50,0

Duitsland

99,1

97,6

97,4

Nederland

81,9

86,4

78,7

Polen

41,3

92,7

96,2

Portugal

100,0

100,0

100,0

Spanje

64,0

56,1

66,7

ALDI Nord

76,2

80,9

76,7

1 De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").
2
Momenteel doneren 28,4% van de winkels in Denemarken (als gevolg van een sterke daling van het aantal donatiepartners). Toch heeft 100% van de winkels in Denemarken een partnerschap met TooGoodToGo om voedselverspilling te voorkomen.

 

Biologische en Fairtradeproducten

Aantal eigenmerkproducten met het EU-biologo en aantal ingekochte eigenmerkproducten met Fairtrade-certificering in het standaard- en tijdelijke assortiment1

Biologische producten

Fairtrade-producten

Biologische producten

Fairtrade-producten

Biologische producten

Fairtrade-producten

België/Luxemburg2

121

41

112

27

189

32

Denemarken

169

75

234

61

243

41

Frankrijk

223

42

2563

40

221

31

Duitsland

305

160

379

174

371

201

Nederland

128

82

106

75

83

69

Polen

134

87

84

86

32

70

Portugal

244

97

271

92

228

80

Spanje

322

64

314

69

295

65

ALDI Nord

1.178

265

1.290

269

1.378

294

1 Omdat sommige producten samen gekocht worden voor verschillende landen kan het totale aantal ingekochte producten lager zijn dan het totaal van de uitsplitsingen per land.
2
De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").
3
De waarde voor 2020 werd gecorrigeerd in vergelijking met de informatie die in het rapport van het jaar ervoor gepubliceerd werd.

Gelabelde vegetarische en veganistische producten

Aantal geregistreerde food- en non-foodeigenmerkproducten met een vegetarisch en/of veganistisch label uit het standaard- en tijdelijke assortiment1

Naast gelabelde producten biedt ALDI Nord ook een groot assortiment vegetarische en/of veganistische producten zonder label aan.

2019

2020

2021

België/Luxemburg2

37

57

70

Denemarken

68

58

62

Frankrijk

23

35

25

Duitsland

246

385

421

Nederland

27

763

115

Polen

73

96

84

Portugal

54

126

114

Spanje

66

139

202

ALDI Nord

497

684

872

 1 Omdat sommige producten samen gekocht worden voor verschillende landen kan het totale aantal ingekochte producten lager zijn dan het totaal van de uitsplitsingen per land.
2
De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").
3
De waarde voor 2020 werd gecorrigeerd in vergelijking met de informatie die in het rapport van het jaar ervoor gepubliceerd werd.

Openbare productterugroeping

Het aantal openbaar teruggeroepen producten uitgesplitst in food- en non-foodproducten

Totaal

Terugroepingen food

Terugroepingen non-food

Totaal

Terugroepingen food

Terugroepingen non-food

Totaal

Terugroepingen food

Terugroepingen non-food

België/Luxemburg1

9

7

2

8

8

20

18

2

Denemarken

11

9

2

3

2

1

12

10

2

Frankrijk

9

8

1

18

15

3

55

512

4

Duitsland

18

16

2

13

12

1

8

6

2

Nederland

8

6

2

5

5

6

5

1

Polen

4

3

1

11

10

1

1

1

Portugal

1

1


1

1

4

2

2

Spanje

8

7

1

9

7

2

14

11

3

ALDI Nord

68

57

11

68

60

8

120

104

16

1 De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").
2 Het aantal openbare productterugroepingen is in 2021 gestegen door de crisis omtrent de ethyleenoxidebesmetting die de detailhandel getroffen heeft.

Producten met ALDI Transparency Code (vis en zeevruchten in Duitsland)

Aantal en aandeel vis- en zeevruchtenproducten van eigen merk en eigenmerkproducten die vis en zeevruchten bevatten in Duitsland met de ALDI Transparency Code (ATC)

De reikwijdte van de gegevens moet in de komende jaren uitgebreid en geïnternationaliseerd worden door de invoering van de ATC voor bijkomende productgroepen en in bijkomende landen.

Proportion of products with ALDI Transparency Code in Germany – Sustainability at ALDI North

Producten met ALDI Transparency Code (vlees)

Aantal en aandeel vleesproducten van eigen merk en vleesbevattende eigenmerkproducten met de ALDI Transparency Code (ATC)1

Totaal

ATC producten

ATC verhouding (in %)

Totaal

ATC producten

ATC verhouding (in %)

België/Luxemburg2

389

324

83,3

415

371

89,4

Denemarken

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Frankrijk

606

368

60,7

645

490

76,0

Duitsland

781

717

91,8

918

863

94,0

Nederland

466

113

24,2

541

121

22,4

Polen

381

19

5,0

110

20

18,2

Portugal

286

72

25,2

261

92

35,2

Spanje

265

8

3,0

399

7

1,8

ALDI Nord

3.174

1.621

51,1

3.289

1.964

59,7

1 In 2020 werden de gegevens voor de eerste keer op internationaal niveau verzameld, behalve voor Denemarken.
2
De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").

Kooivrije eieren

Aandeel kooivrije eieren in verhouding tot het totale aantal ingekochte eieren (in procent)1.2

2019

2020

2021

België/Luxemburg2

100,0

100,0

100,0

Denemarken

100,0

100,0

100,0

Frankrijk

25,3

54,6

100,04

Duitsland

100,0

100,0

100,0

Nederland

100,0

100,0

100,0

Polen

36,8

36,8

100,0

Portugal

100,0

100,0

100,0

Spanje

100,0

100,0

100,0

ALDI Nord

96,0

96,1

100,0

1 De gegevens werden in 2020 voor de eerste keer verzameld, alsook retrospectief voor 2019 indien beschikbaar.
2
KAT-certificering wordt niet meer afzonderlijk gerapporteerd, aangezien in alle landen 100% KAT-certificering werd bereikt.
3
De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").
4
ALDI Frankrijk verkoopt sinds maart 2021 geen kooieieren meer en heeft bijgevolg een doelstelling bereikt die pas in 2025 bereikt moest worden.

 

Eigenmerkproducten die kooivrije eieren bevatten

Aandeel verkochte eigenmerkproducten die kooivrije eieren bevatten in verhouding tot het totale aantal verkochte eigenmerkproducten die eieren bevatten uit het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment (in procent)1

2020

2021

België/Luxemburg2

99,73

100,0

Denemarken

100,0

100,0

Frankrijk

79,3

93,4

Duitsland

99,5

99,9

Nederland

100,0

100,0

Polen

49,7

40,8

Portugal

62,9

43,0

Spanje

64,4

56,0

ALDI Nord

80,1

79,1

1 De gegevens werden in 2020 voor de eerste keer verzameld. De gegevensverzamelingsmethode in 2021 is gewijzigd ten opzichte van het vorige jaar. Daarom kunnen de gegevens slechts in beperkte mate vergeleken worden met die van het vorige jaar.
2
De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").
3
De gegevens hebben enkel betrekking op de ondernemingen van ALDI België. Een uitbreiding naar de ondernemingen van ALDI Luxemburg zal de komende jaren volgen.

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch