1. Pers
  2. Iconisch ALDI-huismerk River bestaat 50 jaar

Iconisch ALDI-huismerk River bestaat 50 jaar

06/05/2024

Erpe-Mere, 6 mei 2024 – River, het frisdrankmerk van ALDI, blaast 50 kaarsjes uit! Het iconische huismerk zag in 1974 het levenslicht en viert nu zijn gouden jubileum. River is het grootste huismerk voor frisdranken op de Belgische markt. Met maar liefst 24 verschillende soorten is River goed voor ruim 97 miljoen liter frisdrank per jaar.

1974: het jaar waarin de Rubiks kubus wordt uitgevonden, ABBA met het nummer ‘Waterloo’ het Eurovisiesongfestival wint én de eerste fles River op de markt komt. Hoe groeide River in 50 jaar uit tot één van de populairste merken voor frisdrank? 

river

Verfrissende nostalgie

River is één van de oudste huismerken van ALDI. Verschillende generaties delen herinneringen aan het merk. Voor de één het blikje van op schoolreis, voor anderen dan weer de dorstlesser na het sporten of het drankje bij uitstek tijdens familiefeesten.

De eerste frisdrank onder River, River Cola, werd gelanceerd in 1974, een belangrijke mijlpaal voor ALDI als discounter. Aanvankelijk werd River verkocht in glazen flessen, maar in de jaren 80 kwamen de meer praktische blikjes op het toneel. Vandaag kent ALDI 24 varianten van River, gaande van cola’s tot tonic en iced tea, in verschillende formaten. 

39 olympische zwembaden per jaar

Vandaag is River het nummer 1 huismerk op de Belgische frisdrankmarkt. Ruim 1 op de 3 liter* huismerkfrisdrank is afkomstig uit een ALDI-winkel. Op jaarbasis wordt er in totaal maar liefst meer dan 97 miljoen liter River uitgeschonken, het equivalent van ongeveer 39 olympische zwembaden.

De cola’s zijn het populairst bij de ALDI-klant, gevolgd door River limonade en iced tea. De sportdranken groeien sterk in populariteit. 

Kwaliteit voor een prikje

Op het vlak van kwaliteit moet River zeker niet onderdoen voor de bekende A-merken. De prijs-kwaliteitsverhouding van het huismerk van ALDI werd al meermaals bekroond, zowel door externe consumentenpanels en -organisaties als in de pers. “Kwaliteit komt bij ALDI op de eerste plaats en we leggen de lat voor elk product zeer hoog”, zegt Natalie Duthoy, Managing Director Procurement bij ALDI België. “Dit wordt ook bevestigd door River-frisdranken die al verschillende keren als beste uit een externe test kwamen, zoals onze River tonic, de River Orange en ook onze River Cola als beste huismerk."

Waarom zweren sommigen dan toch bij hun A-merk frisdrank?

Luk Warlop, Belgische professor Marketing aan de BI Norwegian Business School: “De verschillen tussen A-merken en huismerken zijn kleiner dan we denken. A-merken beïnvloeden de smaakbeleving van consumenten via intensieve reclamecampagnes. We associëren de verpakking met een betere smaak, maar eigenlijk is het ervaren verschil grotendeels het gevolg van onze verbeelding. Bij blinde smaaktesten proeven consumenten vaak weinig of geen verschil meer tussen een huismerk zoals River en het A-merk.”  

 

Facebook Opt-out

Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.

Herinnering voor
Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is?

Datumselectie

Dag van herinnering
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Aanbiedingsdag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te kunnen gebruiken, moet je je bij eerste gebruik authentificeren.
  • Dat gaat als volgt: geef je e-mailadres en/of gsm-nummer in en klik op "Herinnering activeren". Afhankelijk van de gekozen service (e-mail, sms) zal je een activeringslink ontvangen op je toestel. Klik op de link om de herinneringsservice te activeren. Je hoeft je maar één keer te authentificeren.
  • Vul minstens alle velden met een * in.
  • Om dit formulier te kunnen verzenden, moet je de acceptatie van cookies activeren in de veiligheidsinstellingen van je browser. Sms-berichten kunnen enkel naar het Belgische mobiele netwerk verzonden worden. De herinnering kan alleen worden verzonden als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en je jouw e-mailadres of mobiele telefoonnummer met succes hebt geverifieerd.
  • Je e-mailadres en mobiele telefoonnummer worden opgeslagen voor verzendingsdoeleinden (voor het verzenden van de herinnering voor een geselecteerd artikel) en voor authenticatiedoeleinden voor toekomstige herinneringen in het kader van deze dienst. Je kan je afmelden of je gegevens laten verwijderen via de pagina "Afmelden voor herinngeringsservice". De herinneringsservice mag enkel gebruikt worden als je zelf de ontvanger van de herinneringen bent.

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Herinneringsbevestiging

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

Bevestiging emailadres

Bevestiging telefoonnummer

Bevestiging emailadres en telefoonnummer

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

We sturen je ook een bericht via sms om je telefoonnummer te bevestigen. Surf aub naar de link in het bericht.

We sturen je een bericht per e-mail en per sms om je e-mailadres en telefoonnummer te bevestigen. Klik aub op de link in het bericht.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch