06/05/2024
Erpe-Mere, 6 mei 2024 – River, het frisdrankmerk van ALDI, blaast 50 kaarsjes uit! Het iconische huismerk zag in 1974 het levenslicht en viert nu zijn gouden jubileum. River is het grootste huismerk voor frisdranken op de Belgische markt. Met maar liefst 24 verschillende soorten is River goed voor ruim 97 miljoen liter frisdrank per jaar.
1974: het jaar waarin de Rubiks kubus wordt uitgevonden, ABBA met het nummer ‘Waterloo’ het Eurovisiesongfestival wint én de eerste fles River op de markt komt. Hoe groeide River in 50 jaar uit tot één van de populairste merken voor frisdrank?
Verfrissende nostalgie
River is één van de oudste huismerken van ALDI. Verschillende generaties delen herinneringen aan het merk. Voor de één het blikje van op schoolreis, voor anderen dan weer de dorstlesser na het sporten of het drankje bij uitstek tijdens familiefeesten.
De eerste frisdrank onder River, River Cola, werd gelanceerd in 1974, een belangrijke mijlpaal voor ALDI als discounter. Aanvankelijk werd River verkocht in glazen flessen, maar in de jaren 80 kwamen de meer praktische blikjes op het toneel. Vandaag kent ALDI 24 varianten van River, gaande van cola’s tot tonic en iced tea, in verschillende formaten.
39 olympische zwembaden per jaar
Vandaag is River het nummer 1 huismerk op de Belgische frisdrankmarkt. Ruim 1 op de 3 liter* huismerkfrisdrank is afkomstig uit een ALDI-winkel. Op jaarbasis wordt er in totaal maar liefst meer dan 97 miljoen liter River uitgeschonken, het equivalent van ongeveer 39 olympische zwembaden.
De cola’s zijn het populairst bij de ALDI-klant, gevolgd door River limonade en iced tea. De sportdranken groeien sterk in populariteit.
Kwaliteit voor een prikje
Op het vlak van kwaliteit moet River zeker niet onderdoen voor de bekende A-merken. De prijs-kwaliteitsverhouding van het huismerk van ALDI werd al meermaals bekroond, zowel door externe consumentenpanels en -organisaties als in de pers. “Kwaliteit komt bij ALDI op de eerste plaats en we leggen de lat voor elk product zeer hoog”, zegt Natalie Duthoy, Managing Director Procurement bij ALDI België. “Dit wordt ook bevestigd door River-frisdranken die al verschillende keren als beste uit een externe test kwamen, zoals onze River tonic, de River Orange en ook onze River Cola als beste huismerk."
Waarom zweren sommigen dan toch bij hun A-merk frisdrank?
Luk Warlop, Belgische professor Marketing aan de BI Norwegian Business School: “De verschillen tussen A-merken en huismerken zijn kleiner dan we denken. A-merken beïnvloeden de smaakbeleving van consumenten via intensieve reclamecampagnes. We associëren de verpakking met een betere smaak, maar eigenlijk is het ervaren verschil grotendeels het gevolg van onze verbeelding. Bij blinde smaaktesten proeven consumenten vaak weinig of geen verschil meer tussen een huismerk zoals River en het A-merk.”
Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.
Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.
Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.
Herinnering geactiveerd!
Herinneringsbevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.
Bevestiging emailadres