Klimaatverandering en de gevolgen daarvan behoren tot de grootste maatschappelijke uitdagingen van deze tijd. ALDI heeft de afgelopen jaren al veel bereikt. Tegen 2021 kon bijna de helft van de uitstoot van broeikasgassen worden bespaard ten opzichte van 2015.
Maar dat is nog niet alles: we willen onze uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met nog eens 55 procent verminderen ten opzichte van 2020. Dit zowel in onze winkels en distributiecentra als tijdens het transport. Via concrete maatregelen willen we besparen op energie, koelmiddelen en brandstof, en willen we meer stroom gebruiken uit hernieuwbare energiebronnen.
We zijn ons er ook van bewust dat klimaatverandering alleen kan worden tegengegaan in samenwerking met sterke partners. Zo heeft ALDI zich ook aangesloten bij het Science Based Targets Initiative (SBTI), dat op een wetenschappelijke manier concrete klimaatdoelstellingen definieert. Hierbij gaan we een stap verder dan onze eigen gebouwen en activiteiten. We betrekken ook onze belangrijkste leveranciers en hebben met hen afgesproken dat zij tegen 2024 hun eigen, wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen zullen vaststellen.
Bij ALDI houden we onze impact op het klimaat zo klein mogelijk. Daar spelen onze koel- en vriesmeubels een rol in! Hoe? Door natuurlijke koelmiddelen te gebruiken. Deze zijn veel milieuvriendelijker dan synthetische koelmiddelen. Zo reduceerden we de afgelopen drie jaar onze CO₂-uitstoot al met 25 %. Cool, toch?
Elk jaar meten we onze klimaatvoetafdruk en splitsen we onze broeikasgasemissies op per bron:
Met ongeveer 59 procent nemen de winkels het grootste deel van onze uitstoot voor hun rekening. De meeste energie (elektriciteit en aardgas) wordt gebruikt voor verlichting en verwarming. Daarnaast is er ook 17% van onze uitstoot gelinkt aan onze koelingsmiddelen van de koel en diepvriesmeubelen van de levensmiddelen.
Ongeveer 13 procent van onze uitstoot ontstaat in de logistiek. Het grootste deel daarvan is te wijten aan het dieselverbruik van de vrachtwagens die gebruikt worden om onze winkels te bevoorraden.
Naast koeling is verlichting verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van het elektriciteitsverbruik in de logistieke centra. In totaal bedraagt de uitstoot van broeikasgassen door onze logistieke centra ongeveer 9 procent.
17 %
We willen onze uitstoot van broeikasgassen met 55% verminderen tegen eind 2030 ten opzichte van referentiejaar 2020.
Eind 2023 behaalden we door verschillende maatregelen een broeikasgasuitstoot-vermindering van 6.238.949 kg CO2e ten opzichte van 2020. Dit is een reductie van 17,5%.
144
We zetten maximaal in op zonnepanelen
Alle 7 distributiecentra en 144 van onze winkels zijn momenteel uitgerust met zonnepanelen, samen goed voor 80.900 zonnepanelen. Dat is een oppervlakte gelijk aan 20 voetbalvelden! Door meer stroom te gebruiken van hernieuwbare energiebronnen zoals de zon verminderen we de CO2 uitstoot van onze gebouwen.
88
Bij koelkasten en diepvriezers schakelen we over van synthetische koelmiddelen zoals freon naar natuurlijke koelmiddelen zoals CO2.
Synthetische koelmiddelen hebben een nog veel grotere impact op de opwarming van de aarde dan CO2, dus hierdoor verminderen we de CO2e -uitstoot aanzienlijk.
88 winkels zijn momenteel uitgerust met milieuvriendelijkere koeling.
174
We investeren volop in warmterecuperatie.
Hierbij wordt de restwarmte die ontstaat bij de koeling van onze koel en diepvriesmeubelen gebruikt om de winkel te verwarmen. Zo hoeft er geen aardgas meer verbrand te worden, wat een besparing is op CO2 -uitstoot.
174 winkels zijn momenteel uitgerust met warmterecuperatie.
100 %
Naast de zelf opgewekte energie via onze zonnepanelen kopen we ook extra elektriciteit aan via het net. Voor deze aangekochte elektriciteit kiezen we 100% voor groene stroom.
Verpakkingen vormen een groot deel van onze afvalberg. Daarom hechten we veel belang aan het vermijden, hergebruiken en recycleren van verpakkingen.
Winkels bevoorraden met minimale impact op het milieu? Zo pakt ALDI dit aan.
ALDI wil de leefomgeving beschermen door de biologische diversiteit op onze bedrijfsterreinen te verhogen.
Bij de productie, de verwerking en het transport van onze producten hebben we steeds aandacht voor onze impact op de natuur, de mens en de maatschappij. We nemen als bedrijf onze verantwoordelijkheid op en zijn dagelijks bezig met thema’s als milieuvriendelijkheid, faire arbeidsvoorwaarden, gezonde voeding en duurzame verpakkingen.
Want vandaag gaan we voor een betere toekomst. Vandaag gaan we voor morgen.
Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.
Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.
Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.
Herinnering geactiveerd!
Herinneringsbevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.
Bevestiging emailadres