Duurzame verpakkingen

Duurzame verpakkingen

Duurzame verpakkingen

Verpakkingen hebben een belangrijke beschermende functie voor de kwaliteit, voedselveiligheid, houdbaarheid, transport en opslag van het product. Toch hebben verpakkingen ook een impact op het milieu. Onze missie: de invloed van onze verpakkingen op het milieu tot een minimum beperken.  

We werken volgens het ‘ecodesign’-principe. De bedoeling is om een verpakking zo te ontwerpen dat enerzijds het product zo goed mogelijk beschermd wordt, anderzijds ook de milieu-impact van product en verpakking minimaal blijft. Om dit te bereiken, hebben we een verpakkingsbeleid, dat steunt op vier belangrijke pijlers

Recycleerbare verpakking in ons eigenmerkassortiment:

98 %

Reductie totaalgewicht verpakking sinds 2020:

9809 ton

Gerecycleerde materialen in onze plastic verpakkingen:

14 %

Reductie plastic sinds 2020:

2696 ton

Onze pijlers

Onze verpakkingen verminderen

We staan constant in contact met onze leveranciers en experts om de hoeveelheid verpakkingen zoveel mogelijk te beperken.

  • Tussen 2020 en 2025 willen we het totaalgewicht van de verpakkingen van onze eigen merken met 15% verlagen.
  • Tegen 2025 zal minstens 40% van onze groenten en fruit onverpakt zijn. Voor groenten en fruit die verpakkingen vereisen, zullen we enkel duurzame  en milieuvriendelijke verpakkingen gebruiken.

Minder ‘nieuw plastic’ gebruiken

Wat is ‘nieuw plastic’? Plastic dat (nog) niet gerecycleerd is. We verminderen de hoeveelheid verpakkingen die gemaakt zijn met nieuw materiaal op basis van fossiele grondstoffen. Zo verlagen we ook de CO2-uitstoot die daarmee gepaard gaat.

  • Tussen 2020 en 2025 willen we voor de verpakkingen van onze eigen merken 20% minder ‘nieuw plastic’ gebruiken.
  • 26% van onze PET-verpakkingen is gemaakt van gerecycleerd PET, tegen eind 2024 moet dat al 50% zijn!

Onze verpakkingen recycleerbaar maken

Om onze ecologische voetafdruk te verkleinen, moeten onze verpakkingen zo gemakkelijk mogelijk gesorteerd en gerecycleerd kunnen worden.

  • Al 98% van de verpakkingen van onze eigenmerkassortiment bestaan uit recycleerbare materialen. Tegen 2025 streven we naar 100% recycleerbaarheid!
  • Berekend op gewicht en per component (definitie Fost Plus).
  • Eenmalige plastic draagtassen hebben plaats gemaakt voor herbruikbare alternatieven.
  • We trachten op internationale basis transparantie te creëren door het ontwikkelen van een ALDI International Recyclability guideline (AIRG)

Voorkeur geven aan gerecycleerde materialen

Onze verpakkingen moeten recycleerbaar zijn, maar ook uit zoveel mogelijk gerecycleerde materialen bestaan. Om ons grondstoffengebruik terug te schroeven, willen we het aandeel gerecycleerd plastic in onze verpakkingen verhogen.

  • Tegen 2025 zullen de plastic productverpakkingen van onze eigen merken 30% gerecycleerd materiaal bevatten.
  • Sinds vorig jaar dragen alle kartonnen verpakkingen van ons vast assortiment en de food -Specials het FSC®- of PEFC™-label.

Verpakkingen, nodig of overbodig?

Omdat er in het product zelf vaak meer grondstoffen en energie gestoken is dan in de verpakking, is de milieuwinst het grootst wanneer we beschadiging en verspilling van producten voorkomen.
Zo veroorzaken verpakkingen voor levensmiddelen een CO2-uitstoot van gemiddeld 5% van de totale uitstoot van het volledige product. Het beschadigen of verspillen van een product heeft dus meestal zwaardere gevolgen voor het milieu dan een verpakking.


Bij ALDI streven we continu naar de juiste balans tussen zo min mogelijk verpakkingsmateriaal en de beste functionaliteit.

 

 

ALDI’s International Recyclability Guideline (AIRG)

Een belangrijke bijdrage om onze 100% recycleerbaar doel te bereiken is onze ALDI’s International Recyclability Guideline (AIRG) ontwikkeld door ALDI Nord in samenwerking met ALDI Süd en het Onderzoeksinstituut Cyclos-HTP (CHI). Het gebrek aan uniformiteit in sorteer- en recyclinginfrastructuren in de ALDI-landen leidt tot onzekerheid over de hele waardeketen over welke verpakkingen moeten worden gebruikt voor het sluiten van materiaalkringlopen. Als wereldwijde retailer heeft ALDI behoefte aan duidelijkheid over de toestand van de recyclingmarkt voor verpakkingen in Europa en daarbuiten.


Aangezien dit gebrek aan transparantie een probleem is dat de hele waardeketen raakt, wil ALDI de geleerde lessen delen. De richtlijn is een aanbeveling voor leveranciers met informatie over van individuele materialen en draagt ​​zo bij aan het creëren van duurzamere oplossingen. Het bevat ook gedetailleerde informatie over benaderingen voor ontwerpoptimalisatie van verschillende verpakkingstypes in termen van recycleerbaarheid.

Enkele van onze initiatieven

Herbruikbaar verszakje
verszak

3 slimme redenen om een herbruikbaar verszakje te gebruiken

  1. Spaar heel wat verpakking uit door te kiezen voor losse groenten en fruit.
  2. Bepaal zelf de hoeveelheid die je nodig hebt. Zo vermijd je restjes.
  3. Koop één keer een verszakje en gebruik het daarna opnieuw, en opnieuw, en opnieuw …
Havermout
havermout

Heb jij onze 100 % natuurlijke havermout al geproefd? Lekker en gezond, maar nu ook in een duurzamere verpakking. De plastic zak en kartonnen doos maakten plaats voor een papieren zak.

Het resultaat? 80 % minder verpakkingsmateriaal, goed voor een besparing van 12 ton/jaar! 

Maar daarbij stopt het niet voor ons. Uiterlijk tegen eind 2025 willen we 15 % minder gewicht en 20 % minder plastic in onze verpakkingen (ten opzichte van 2020).

Fairtradebiobananen:
banaan

De verpakking van onze Fairtradebiobananen heeft een heuse metamorfose ondergaan: de plastic zak heeft plaatsgemaakt voor een bandje. Hierdoor sparen we jaarlijks maar liefst 11,4 ton plastic uit!



Kippenborstfilet:
kip

Het verschil? Niets! Behalve dan het 100% gerecycleerd bakje. 
Wist je dat zo goed als alle plastic bakjes voor ons vers gevogelte uit 100% gerecycleerd plastic (rPET) bestaan? Hierdoor vermijden we 63 ton extra ‘nieuw’ plastic. Bovendien heeft gerecycleerd rPET-plastic heel wat voordelen: veilig voor voedsel, sterk, licht én opnieuw recycleerbaar!

Chipsringen:

Onze chipsringen met paprikasmaak worden voortaan verkocht in een recycleerbaar zakje. Zo besparen we jaarlijks 27.359 kg karton, 821 kg aluminium en 997 kg plastic.

Cacaopoeder:

De  vorige  verpakking  van  ons  cacaopoeder  bestond uit verschillende materialen en kon dus niet worden gerecycleerd. Dat is met de nieuwe doos, die volledig recycleerbaar is, helemaal anders.

Aziatische maaltijd:

Wist je dat zwarte bakjes niet worden herkend door sorteermachines  en  dus  niet  worden  gerecycleerd?  Daarom  verkopen we onze Aziatische maaltijden nu in transparant bakjes.

Bronwater:
water

Ons bron- en mineraalwater kregen een vaste klikdop in plaats van een draaidop: jaarlijks -202,5 ton plastic.

Voor de volgende artikelen schakelden we om van een niet-recycleerbaar zwart schaaltje naar een recycleerbaar transparant schaaltje:

Wie zijn onze partners?

FSC

Forest Stewardship Council® (FSC®)

Deze organisatie zet zich in voor verantwoord bosbeheer. Hout en houtproducten (dus ook papier- en kartonproducten) met het FSC®-keurmerk voldoen aan verschillende duurzaamheidscriteria. Zo is het hout niet afkomstig uit kwetsbare bossen of beschermde gebieden, worden de rechten van inheemse volkeren gewaarborgd en moet het ecologische evenwicht van het bosgebied voor de lange termijn behouden blijven.

PEFC

Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes™ (PEFC)

Deze organisatie promoot duurzaam bosbeheer met een certificeringsprogramma dat wereldwijd uniform is. Hout- en papierproducten die het PEFC™-logo dragen, zijn afkomstig uit ecologisch, economisch en sociaal duurzaam bosbeheer. In dit soort bosbouw staat onder andere een verbod op kaalslag en het gebruik van pesticiden. Daarnaast wordt ook rekening gehouden met bedreigde dier- en plantensoorten, beschermde natuurgebieden, enzovoort.

Fost Plus

ALDI werkt nauw samen met Fost Plus zodat onze verpakkingen zo goed mogelijk in de systemen worden opgenomen. Fost Plus is een initiatief van de Belgische privésector dat selectieve inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval promoot, coördineert en financiert. De organisatie wordt zelf gefinancierd door leden zoals ALDI.

Interessante bijlagen

Zet met ons nog meer stappen richting duurzaamheid

Samen tegen zwerfvuil

Zwerfvuil

Minder zwerfvuil dankzij ALDI? Met deze acties pakken wij de zwerfvuilproblematiek aan!

Meer

Draagtassen

Bij ALDI vinden we het milieu belangrijk en willen we graag een handje helpen. Daarom proberen we waar mogelijk wegwerpplastic zo veel mogelijk uit onze winkels te bannen.

Meer
Het klimaatplan van ALDI

ALDI’s klimaatplan

Via deze concrete maatregelen zet ALDI zich in voor het klimaat.

Meer
Duurzaam hout, papier en karton

Duurzaam hout, papier en karton

ALDI zet in op duurzame houten producten en producten en verpakkingen uit karton en papier. Ontdek hier onze concrete doelstellingen.

Meer
Vandaag voor morgen

Bij de productie, de verwerking en het transport van onze producten hebben we steeds aandacht voor onze impact op de natuur, de mens en de maatschappij. We nemen als bedrijf onze verantwoordelijkheid op en zijn dagelijks bezig met thema’s als milieuvriendelijkheid, faire arbeidsvoorwaarden, gezonde voeding en duurzame verpakkingen.

Want vandaag gaan we voor een betere toekomst. Vandaag gaan we voor morgen.

Facebook Opt-out

Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.

Herinnering voor
Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is?

Datumselectie

Dag van herinnering
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Aanbiedingsdag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te gebruiken, moet u zich authenticeren wanneer u er voor de eerste keer gebruik van maakt. De procedure is als volgt : Voer uw e-mailadres in en klik op "Activeer herinnering". Na een paar minuten ontvangt u een activeringslink. In de volgende stap opent u die link en activeert u de herinneringsservice. Voor elk volgend gebruik is geen verdere authenticatie vereist.
  • Om dit formulier in te dienen, moet u het gebruik van cookies aanvaarden in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
  • De herinnering kan alleen worden verstuurd als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en u uw e-mailadres met succes hebt geauthenticeerd.

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Herinneringsbevestiging

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

Bevestiging emailadres

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch