In het kantoor van Sofie Gowy, de textielinkoper van ALDI, kan je zo het aanbod van volgende week aflezen. De muren en kasten hangen vol stalen, kleuren en foto’s van pyjama’s, bijpassende dekbedden en andere slaapkameraccessoires. ‘Dat is hier altijd zo’, lacht ze. ‘Ik verkoop geen spullen, maar een verhaal. Iedere week puzzel ik samen met mijn collega’s een sfeerbeeld in elkaar. Het is niet omdat we ALDI zijn, dat we geen mooie folder kunnen maken.’
‘Ik krijg een planning met welke artikelen wanneer in de winkel moeten liggen. Op basis daarvan begin ik mogelijke leveranciers te contacteren. Daarbij ben ik heel kieskeurig. Weinig mensen weten dit, maar bij ALDI hanteren we zware vereisten qua textiel. Ik hoor regelmatig van leveranciers dat we strenger zijn dan andere retailbedrijven in België.’
‘Onze leveranciers en hun productieplaatsen zijn bijvoorbeeld al jaren BSCI-gecertificeerd, wat betekent dat ze zich inzetten voor degelijke arbeidsomstandigheden. ALDI hanteert ook al jaren de Detox My Fashion-doelstellingen van Greenpeace, waardoor we enkel samenwerken met bedrijven die hun afvalwater filteren of recycleren. En bijna al ons textiel heeft het Oeko-tex-label: de garantie dat het kledingstuk vrij is van schadelijke stoffen.’
‘De leveranciers die voldoen aan onze eisen, krijgen een prijsofferte en mogen stalen opsturen. Na 30 jaar in de textielwereld weet ik wel hoe ik de beste eruit haal. In plaats van zelf een lijst op te stellen met vereiste specificaties zoals scheursterkte en krimppercentage, geef ik ze bij de prijsofferte een blanco blad. Het is gemakkelijk om je handtekening ergens onder te zetten en te zeggen dat je aan alle voorwaarden voldoet. Zelf een lijst invullen over de details van textielkwaliteit is een pak moeilijker. Mensen die lucht verkopen, vallen op die manier snel door de mand.’
‘We gaan in zee met diegene die de beste kwaliteit kan leveren voor de beste prijs. De specificaties die de leverancier heeft ingevuld komen in het contract. Hij moet zijn beloftes waarmaken en weet dat ik daarop ga testen. Van alles wat in de winkel komt, koopt mijn assistente een aantal stuks. Die sturen we op naar een gespecialiseerd textiellabo waar ze worden getest op belangrijke criteria zoals kleurechtheid. We kunnen het niet maken dat een felrood dekbed roze wordt na een keer wassen. Bij een broek speelt het krimppercentage dan weer de doorslaggevende rol. Een jeans die enkele centimeters korter uit de was komt? Daar kan geen enkele klant om lachen. Als uit een testrapport blijkt dat een leverancier zijn beloftes niet kan waarmaken, dan mag hij het komen uitleggen.’
Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.
Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.
Herinnering geactiveerd!
Herinneringsbevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.
Bevestiging emailadres