Erpe-Mere, 30 augustus 2021 – Consumenten lieten roséwijn massaal links liggen deze zomer. Door de regenachtige en grijze dagen kon rosé niet genieten van zijn traditionele populariteit als zomerfavoriet. Ondertussen wordt er uitgekeken naar een veelbelovende herfst voor rode wijn.
Een zonovergoten dag en een fris glaasje rosé. Zo ziet de ideale zomerdag eruit voor de gemiddelde Belg. In een recente navraag door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van ALDI België noemt 72% van de respondenten rosé de ultieme zomerwijn. Voor jongeren is rosé zelfs de favoriete wijn bij uitstek.
Maar op veel zon kon de Belg niet rekenen in de zomer van 2021. Meer nog, het land kende de natste zomer sinds 1833. Door het sombere weer werden – omgerekend naar eenheden van 75 cl – meer dan 300.000 flessen rosé minder gedronken in vergelijking met de zomerperiode vorig jaar.
“Het weer speelde een sleutelrol in de keuze van de consument. Onze klanten kozen deze zomer opvallend minder vaak voor rosé in vergelijking met andere soorten wijn. Ook bag-in-box rosé, vorig jaar nog een groot succes, kon zich dit jaar niet doorzetten”, vertelt John Van De Walle, Category Manager Wine bij ALDI.
De Belg kijkt uit naar een rode herfst
Maar nu kijkt de Belgische consument vol goesting uit naar de herfstige dagen. Samen met stevige herfstmaaltijden staat de rode fles wijn terug op de eettafel van de Belg. Kouder weer versterkt immers de zin in rode wijn. Zo kiest in de herfst iets meer dan de helft van de Belgen voor een glas rode wijn, terwijl dit stijgt naar meer dan 65% in de winter.
ALDI verwacht dat vanaf nu vooral de referenties rode wijn de winkelkarren van de klanten zullen vullen. “Om onze klant te verwennen, breiden we vanaf 1 september ons gamma tijdelijk uit met 25 extra referenties tijdens ons Wijnfestijn”, vervolgt Van De Walle.
“Met de herfst in aantocht opteren we voor een ruime selectie rode wijnen: meer dan de helft van ons tijdelijke extra assortiment bestaat uit referenties rode wijn. Bovendien merken we dat de Waalse consument nog sneller de rode kaart trekt dan de Vlaming”, besluit Van De Walle.
Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.
Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.
Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.
Herinnering geactiveerd!
Herinneringsbevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.
Bevestiging emailadres