25/09/2023
Erpe-Mere, 25 september 2023 – ALDI reduceert de komende jaren zijn aantal huismerknamen fors. De 160 huismerken in België, zowel voor food als non-food, worden vereenvoudigd en gegroepeerd tot 55. Het aantal producten in het ALDI-aanbod blijft ongewijzigd.
Zeg niet langer Pasta Mare voor pasta van ALDI, Pirato voor chips of Excellence voor het eindejaarsaanbod van de discounter. Cucina Nobile, Sun Snacks en Gourmet Finest Cuisine nemen de fakkel over, samen met een aantal andere merken.
Uniformiteit en kostenefficiëntie
ALDI staat al meer dan 40 jaar gekend om zijn kwalitatieve huismerken die vaak de helft goedkoper zijn dan A-merken. 90% van het aanbod van de discounter bestaat uit huismerken. Sinds de opstoot van inflatie zijn huismerken een vaste waarde in de winkelkar van de consument om het boodschappenbudget onder controle te houden. Een trend die zich tot op vandaag doorzet.
In totaal telt ALDI 160 huismerken in de Belgische winkels. “Als discounter is het onze taak om het winkelen voor onze klant zo eenvoudig mogelijk te maken”, zegt Emmeline Stevens, Brand Manager bij ALDI België. “Door het aantal huismerken en productverpakkingen te vereenvoudigen, creëren we uniformiteit in onze winkels en meer duidelijkheid en eenvoud voor de klant: één merk voor een hele categorie aan producten.”
Bovendien zal deze operatie ertoe leiden dat ALDI op een meer kostenefficiënte manier kan werken. “Op die manier kunnen we onze belofte aan de klant waarmaken. Namelijk, huismerken aanbieden van hoge kwaliteit aan lage prijs,” vervolgt Stevens.
Twee scenario’s
Om het aantal huismerken in België te reduceren van 160 naar 55, volgt ALDI twee pistes. Ofwel wordt een huismerknaam behouden maar krijgt de verpakking een nieuw en frisser design. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Trader Joe’s, waaronder o.a. het aanbod noten en koekjes valt of voor de wasproducten van Tandil.
Ofwel verandert zowel de naam als de verpakking. “Het beste voorbeeld vind je terug bij onze eindejaarproducten”, duidt Stevens. “Jarenlang stond ALDI gekend
voor zijn Excellence-aanbod. Vanaf deze maand ligt ons eindejaaraanbod onder het huismerk Gourmet Finest Cuisine in de winkel. En ook de verpakking wijzigt. Van donkerblauw naar klassevol en feestelijk zwart met goud.”
Aanbod ongewijzigd
Het vereenvoudigen van het aantal huismerken, wil niet zeggen dat ALDI minder producten in zijn assortiment zal hebben. “Ik wil onze klanten hierin geruststellen,” benadrukt Stevens. “In veel gevallen bundelen we verschillende merken onder één merk. Zo zullen de Italiaanse producten niet langer opgedeeld zijn meerdere huismerken maar komen ze allemaal samen onder Cucina Nobile.”
Deze grootschalige operatie zal meerdere jaren in beslag nemen. In tussentijd worden klanten regelmatig geïnformeerd via de ALDI-folder, de website, de nieuwsbrief, in de winkel en op de productverpakking zelf.
Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.
Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.
Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.
Herinnering geactiveerd!
Herinneringsbevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.
Bevestiging emailadres