24/03/2022
Erpe-Mere, 24 maart 2022 – Huismerken zijn populairder dan ooit. Meer dan 7 op de 10 Belgen kiezen in deze tijden van stijgende inflatie vaker voor huismerkproducten in de supermarkt. Ze zien het als een van de oplossingen om het huishoudbudget onder controle te houden. Dat blijkt uit een onderzoek van iVOX in opdracht van ALDI België.
De meerderheid van de Belgen is sinds de stijgende inflatie van de laatste maanden meer dan ooit op zoek naar manieren om de kosten te drukken. De zoektocht naar lage(re) prijzen en goedkopere alternatieven weerspiegelt zich in het winkelgedrag van de consument. Prijzen vergelijken is voor meer dan 4 op de 5 Belgen een dagelijkse routine geworden, zo blijkt uit een representatieve iVOX-enquête. Ook wat in de winkelkar belandt, wijzigt.
Vaste waarde
Huismerken winnen fors aan populariteit. Meer dan 7 op de 10 Belgen geven aan vaker huismerken te kopen sinds de opstoot van de inflatie. Het valt op dat huismerken populairder zijn in Vlaanderen (75%) dan in het zuiden van het land (69%).
Huismerken kunnen nu ook een nieuwe groep consumenten aanspreken. Meer dan de helft van de respondenten die enkele maanden geleden weinig of zelfs geen oog hadden voor huismerken, leggen nu (meer) huismerken in de winkelkar.
Besparen op het huishoudbudget is de voornaamste drijfveer om te kiezen voor huismerken in de winkelkar. Jongeren (<= 34j: 77%) zijn hier nog aandachtiger voor dan ouderen (55+: 66%).
De populariteit van huismerken zet zich ook door op de lange termijn. Maar liefst 3 op de 4 Belgen zijn van plan om huismerken te blijven aankopen, zelfs wanneer de inflatie minder voelbaar wordt.
Vooral jongeren (=< 34 jaar) zijn overtuigd: meer dan 4 op de 5 jongeren zeggen in de toekomst vaker voor huismerken te blijven kiezen.
Minstens de helft goedkoper
De komende weken maakt ALDI de rekening voor de consument en berekent de keten het prijsvoordeel van zijn huismerken. “Iedere week zullen we het prijsverschil tussen eenzelfde korf A-merken te koop bij ALDI en huismerken van ALDI aantonen. Zo willen we alle Belgen een handje helpen om budgetvriendelijke keuzes te maken”, zegt Isabel Henderick, Managing Director Marketing en Communicatie bij ALDI. “Consumenten zullen snel merken dat het is slim is om voor huismerken te kiezen. Meer dan 90% van het vast assortiment bij ALDI bestaat uit huismerken. Bovendien zijn deze eigenmerkproducten vaak minstens de helft goedkoper dan de A-merken, en dat voel je op het einde van de maand.”
Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.
Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.
Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.
Herinnering geactiveerd!
Herinneringsbevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.
Bevestiging emailadres