1. Pers
  2. Belg bespaart op z’n winkelkar voor een financieel extraatje

Belg bespaart op z’n winkelkar voor een financieel extraatje

04/03/2024

Erpe-Mere, 4 maart 2024 – Het aantal Belgen dat op hun winkeluitgaven let, stijgt verder. Uit een iVOX-enquête in opdracht van ALDI blijkt dat consumenten zich nog meer richten op huismerken, promo’s en prijsverlagingen om extra budgetruimte te creëren. De vrijgekomen euro’s gaan naar vrije tijd en plezieraankopen. Om de koopkracht van de Belg verder te ondersteunen, verlaagt ALDI 120 producten in prijs.

Reizen naar de zon en culturele uitstapjes zitten opnieuw in de lift, maar op andere vlakken houdt de Belgische consument ook dit jaar de vinger op de knip. Uit een representatieve iVOX-enquête bij 1.000 Belgen in opdracht van ALDI blijkt dat de overgrote meerderheid (88%) van de Belgen bezorgd is over zijn koopkracht.  

Minder besparen op plezier en vrije tijd

Terwijl 9 op de 10 Belgen aangeeft vorig jaar al op het budget te hebben gelet, is quasi iedereen (97%) dit van plan voor 2024. Bijna de helft plant nog meer te besparen dan vorig jaar. De andere helft zal dit in dezelfde mate doen als in 2023. 

Hoe plannen consumenten te bezuinigen? Naast een lagere energiefactuur (66%) wordt er vooral naar de winkelkar (56%) gekeken als belangrijkste besparingspost. Er zal weinig bespaard worden op plezieraankopen en vrijetijdsbestedingen. Slechts een minderheid overweegt om te snoeien in het budget om uit eten te gaan (35%), voor evenementen (25%) of om te reizen (22%).

97 %

van de Belgen let op zijn budget

Huismerken winnen verder aan belang

De aandacht van de consument in de supermarkt gaat in 2024 vooral naar promoties, huismerken en het vergelijken van prijzen. Huismerken winnen verder aan belang. Sinds de opstoot van inflatie koopt ruim 7 op de 10 Belgen vaker huismerken. Bijna 9 op de 10 is van plan dit te blijven doen.

Eén van de redenen om te kiezen voor huismerken is de hoge tevredenheid over de prijs-kwaliteitsverhouding, zo blijkt uit de enquête. 80% van de respondenten is ervan overtuigd dat huismerken de kwaliteit van A-merken evenaren.

Meer dan de helft van de respondenten geeft bovendien aan dat huismerken zorgen voor extra ruimte in hun budget om te spenderen aan plezier- en impulsaankopen. Vooral jongeren (60%) geven vaker aan dat ze het uitgespaarde budget kunnen besteden aan verwenmomentjes en minder essentiële kosten.

Nieuwe golf prijsverlagingen bij ALDI

Consumenten hebben duidelijke verwachtingen van supermarkten. Prijsverlagingen zijn volgens respondenten de belangrijkste manier waarop een supermarkt hen kan helpen besparen op hun huishoudbudget.

ALDI luistert naar de klant en kondigt een nieuwe reeks prijsverlagingen aan. In totaal verlaagt de discounter de prijs van 120 producten. Het gaat om een brede waaier aan producten, van confituur en sportdrank tot hondenvoeding en keukenpapier.

“Ons principe is steeds om onze prijzen te verlagen zodra het kan. Met deze prijsverlagingen geven we de koopkracht van consumenten een extra duwtje in de rug”, zegt Natalie Duthoy, Managing Director Procurement bij ALDI België. “De combinatie van kwalitatieve huismerken en onze wekelijkse promoties, maken ALDI steeds de beste keuze voor het budget van de Belg.” 

 

Facebook Opt-out

Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.

Herinnering voor
Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is?

Datumselectie

Dag van herinnering
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Aanbiedingsdag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te gebruiken, moet u zich authenticeren wanneer u er voor de eerste keer gebruik van maakt. De procedure is als volgt : Voer uw e-mailadres in en klik op "Activeer herinnering". Na een paar minuten ontvangt u een activeringslink. In de volgende stap opent u die link en activeert u de herinneringsservice. Voor elk volgend gebruik is geen verdere authenticatie vereist.
  • Om dit formulier in te dienen, moet u het gebruik van cookies aanvaarden in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
  • De herinnering kan alleen worden verstuurd als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en u uw e-mailadres met succes hebt geauthenticeerd.

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Herinneringsbevestiging

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

Bevestiging emailadres

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch