16/06/2022
Erpe-Mere, 16 juni 2022 – ALDI breidt zijn aanbod kippenvlees uit dat beantwoordt aan hogere welzijnscriteria. Er stromen zes extra referenties in de winkelrekken onder het label ‘Belgisch Beter Leven’. Dit brengt ALDI een stap dichter in zijn doelstelling om tegen 2026 100% vers en diepvrieskippenvlees aan te bieden waarbij meer rekening wordt gehouden met het welzijn van het dier.
Vorige herfst heeft ALDI zich geëngageerd in het European Chicken Commitment, beter bekend als het Better Chicken Commitment (BCC). Hiermee zet de discounter zich in voor meer welzijn van kippen. Dit engagement wordt nu in België verder doorvertaald via het label ‘Belgisch Beter Leven’.
Concreet betekent dit dat het kippenvlees Belgisch is en afkomstig van een trager groeiend ras kippen. De dieren krijgen meer bewegingsruimte en de stallen worden voorzien van meer natuurlijk daglicht, zitstokken, pikobjecten en strobalen om het natuurlijk gedrag te stimuleren. Daarnaast wordt het antibioticagebruik beperkt tot het strikt noodzakelijke.
Zes extra kippenvleesreferenties
Als gevolg van zijn engagement voerde ALDI meteen de daad bij het woord met de introductie van een braadkip die gekweekt is volgens die welzijnscriteria. Nu zet de discounter een volgende belangrijke stap. “Voortaan vinden onze klanten zes extra referenties kippenvlees onder het label Belgisch Beter Leven”, zegt Celine Waegebaert, Category Manager Fresh Meat bij ALDI. “Het gaat over kippenvleugels, kipfilet, kippenonderbouten, kippenhaasjes, kipblokjes en kippendijen.”
In een eerste fase zullen alle ALDI-winkels drie Belgisch Beter Leven-referenties aanbieden: kipblokjes, kippenvleugels en kippendijen. De 65 grootste ALDI-winkels verkopen alle zes de referenties. De kippensector heeft de omschakeling naar BBL-vlees pas recent ingezet. Ondanks de huidige beperkte volumes, heeft ALDI beslist de kippenboeren meteen te steunen.
Doordat het kippenvlees aan strengere welzijnseisen voldoet en de kippenboer de nodige investeringen doorvoert, betaalt ALDI een iets hogere prijs aan de kippenboer. Dankzij deze correcte prijs ondersteunt ALDI de Belgische kippensector in zijn verdere omschakeling en houdt de discounter duurzame producten betaalbaar voor het grote publiek.
Belgisch met oog voor meer welzijn
Het Belgisch Beter Leven-label past perfect in de visie van ALDI op kwaliteit en meer dierenwelzijn. 90% van zijn vast aanbod vers vlees is van Belgische origine. “We zijn trots op de verdere uitbreiding van referenties kippenvlees waarbij meer aandacht uitgaat naar dierenwelzijn”, zegt Lien Broothaers, Manager Corporate Responsibility bij ALDI. “Onze betrokkenheid bij dierenwelzijn is onderdeel van onze visie op kwaliteit en verantwoordelijkheid. Dankzij Belgisch Beter Leven zetten we als discounter een belangrijke stap in de goede richting.”
Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.
Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.
Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.
Herinnering geactiveerd!
Herinneringsbevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.
Bevestiging emailadres