1. Pers
  2. ALDI reikt zijn leveranciers de hand om CO₂-uitstoot te verminderen

ALDI reikt zijn leveranciers de hand om CO₂-uitstoot te verminderen

23/07/2020

Erpe-Mere, 23 juli 2020 – ALDI Nord publiceert zijn derde duurzaamheidsrapport waarin de vorderingen van de retailgroep inzake duurzaamheid, klimaat en milieu bekendgemaakt worden. Daarbij aansluitend is de groep toegetreden tot het Science Based Targets Initiative (SBTI), dat op een wetenschappelijke manier concrete klimaatdoelstellingen definieert. De leveranciers van ALDI worden via dit programma gevraagd zich mee te engageren. Zo wil de keten in nauwere samenwerking met zijn leveranciers zijn CO₂-uitstoot verder reduceren.

Klimaat en duurzaamheid vormen twee cruciale pijlers in de alledaagse werking van ALDI. Als belangrijke speler in de retailsector is de keten zich bewust van zijn maatschappelijke rol en neemt het zijn verantwoordelijkheid op. ALDI levert dan ook talrijke inspanningen om te bouwen aan een betere wereld van morgen. “We hebben de afgelopen jaren voornamelijk ingezet op klimaatvriendelijke winkels met zonnepanelen op de daken, energie-efficiënte verlichting, natuurlijke CO₂-koeling en warmte- en regenwaterrecuperatie”, zegt Michèle Belleflamme, Managing Director Real Estate and Expansion bij ALDI België.

ALDI heeft de ambitie om tegen 2021 de CO₂-uitstoot met 40% te verminderen. “Die klimaatdoelstelling zal behaald worden”, zegt Stefaan De Schepper, Manager Corporate Responsibility bij ALDI België. “Door ons aan te sluiten bij het Science Based Targets Initiative gaan we al een stapje verder en nemen we de gehele internationale toeleveringsketen onder de loep.”

Samen met 145 leveranciers CO₂-uitstoot reduceren

95% van de totale uitstoot in de retailsector wordt gerealiseerd buiten de winkels. Voor het eerst én op grote schaal zal ALDI een beroep doen op zijn leveranciers om de klimaatambities te versterken. “We gaan onze leveranciers die verantwoordelijk zijn voor 75% van onze CO₂-uitstoot aansporen om toe te treden tot het SBTI-programma”, vervolgt De Schepper. “In een eerste fase gaan we samen efficiëntie- en moderniseringsmaatregelen definiëren. Denk hierbij aan het optimaliseren van de logistiek, afvalvermindering, recycleerbaar maken van verpakkingen, enz.”

Maar daar blijft het niet bij. ALDI gaat zijn leveranciers op een constructieve manier ondersteunen en monitoren om de vooropgestelde doelstellingen te realiseren. Dat gebeurt in samenwerking met ClimatePartner. Voor ALDI België zullen in totaal zo’n 145 leveranciers aangezet worden om het programma te vervoegen.

390 ton minder wegwerpplastic

Naast de toetreding tot het SBTI publiceerde ALDI Nord eveneens het jaarlijks duurzaamheidsrapport. Hierin geeft de keten een update over zijn geleverde inspanningen en de vooruitgang die geboekt werd op vlak van duurzaamheid in het voorbije jaar.

ALDI België legt zijn focus inzake duurzaamheid op het tegengaan van voedselverspilling, het duurzamer maken van verpakkingen en afvalvermindering. “Hierin hebben we grote stappen gezet”, zegt De Schepper. “We hebben onze samenwerking met de Voedselbanken verder geïntensifieerd door voedseloverschotten in te vriezen. Zo kan er meer voedsel gedoneerd worden en gaat er minder verloren.” Daarnaast organiseerde de keten zijn eerste liefdadigheidsactie. Dat resulteerde in een opbrengst van € 50.000 die integraal geschonken werd in de vorm van warme maaltijden.

Op vlak van afvalvermindering is ALDI België onder meer overgeschakeld op metalen drinkrietjes, wattenstaafjes uit duurzaam gecertificeerd karton en herbruikbare draagtassen voor de klant. Die inspanningen leverden in 2019 een besparing van zo’n 390 ton wegwerpplastic.

Via deze webpagina vindt u het duurzaamheidsrapport terug.

Facebook Opt-out

Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.

Herinnering voor
Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is?

Datumselectie

Dag van herinnering
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Aanbiedingsdag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te gebruiken, moet u zich authenticeren wanneer u er voor de eerste keer gebruik van maakt. De procedure is als volgt : Voer uw e-mailadres in en klik op "Activeer herinnering". Na een paar minuten ontvangt u een activeringslink. In de volgende stap opent u die link en activeert u de herinneringsservice. Voor elk volgend gebruik is geen verdere authenticatie vereist.
  • Om dit formulier in te dienen, moet u het gebruik van cookies aanvaarden in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
  • De herinnering kan alleen worden verstuurd als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en u uw e-mailadres met succes hebt geauthenticeerd.

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Herinneringsbevestiging

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

Bevestiging emailadres

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch