1. Pers
  2. ALDI is n° 1 Fairtrade-retailer van België

ALDI is n° 1 Fairtrade-retailer van België

25/07/2022

ft

Erpe-Mere, 25 juli 2022 – Geen enkele supermarktketen droeg in 2021 meer bij aan eerlijke handel dan ALDI. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Fairtrade Belgium. Dankzij de verkoop van zijn Fairtrade-aanbod was ALDI goed voor een Fairtrade-premie van € 684.000. Daarnaast wil de retailer ook op vlak van klimaat zijn duurzaamheidsambities scherpstellen.

ALDI is al geruime tijd een trouwe partner van Fairtrade. In elke ALDI-winkel vindt de klant verschillende producten met het Fairtrade-label (o.a. koffie, wijn, fruit, chocolade, ontbijtgranen, katoen,…). Dat garandeert een vaste minimumprijs voor de producent en zorgt ervoor dat de boerenorganisaties in het Zuiden een extra premie ontvangen om te investeren in sociale, economische en educatieve projecten of infrastructuur.

ALDI is al jarenlang een gevestigde waarde op vlak van eerlijke handel. Zo verkoopt ALDI sinds 2018 als eerste retailer 100% Fairtrade-rozen. Ook miljoenen Fairtrade-bananen verdwijnen jaarlijks in de ALDI-winkelkar. En sinds kort introduceerde ALDI de Choceur® Choco Changer, een 100% duurzame en fair trade chocoladereep met traceerbare cacaobonen.

€ 684.000 Fairtrade-premie

ALDI leverde in 2021 grote inspanningen in zijn cacaobeleid. “We hebben ons gamma aan Fairtrade-chocolade fors uitgebreid”, zegt Stefaan De Schepper, Manager Corporate Responsibility bij ALDI. “Zo zijn we ook voor onze tijdelijke chocoladeproducten – zoals sintchocolade of voor eindejaar - overgeschakeld op Fairtrade-cacao.”

De extra inspanningen zorgen ervoor dat ALDI uitgeroepen is tot Fairtrade-retailer van het Jaar door Fairtrade Belgium. In 2021 droeg ALDI België in totaal voor € 684.000 Fairtrade-premie bij (zie infografiek 1). Een stijging van 62,9% t.o.v. het jaar voordien. “Een sterke groei waar we trots op zijn”, vervolgt De Schepper. “Als discounter vinden we het belangrijk onze maatschappelijke rol op te nemen om een positieve impact te hebben op onze productieketen.”

Cécile Henrard, Head of Business Development bij Fairtrade Belgium: “ALDI heeft een heel duidelijke duurzaamheidsstrategie. In 2018 maakten ze de keuze voor 100% Fairtrade-rozen. Nu maken ze de volledige switch naar Fairtrade-cacao. Zo hebben we in 2021 steeds meer producten met Fairtrade-cacao op de schappen van ALDI zien komen. Dit maakt dat bijna 50% van de gegenereerde Fairtrade-premie van ALDI naar cacaoboeren gaat en zo een groot verschil maakt voor hen.”

55% minder broeikasgas-uitstoot tegen 2030

Ook op vlak van klimaat wil ALDI zijn duurzaamheidsambities scherpstellen. De doelstelling om tegen eind 2021 40% minder uitstoot te genereren t.o.v. 2015 werd behaald. Meer nog, ALDI slaagde er als groep in de uitstoot te doen dalen met 48% en dat is slechts een onderdeel van de duurzaamheidsinspanningen in 2021 (zie infografiek 2).

“We gaan op dit elan verder”, verduidelijkt De Schepper. “Tegen eind 2030 willen we onze uitstoot verder reduceren met 55% ten opzichte van 2020.” ALDI wil dit realiseren door nog meer in te zetten op hernieuwbare energie en over te schakelen op natuurlijke koelmiddelen in zijn koelinstallaties.

Daarnaast kijkt ALDI naar zijn leveranciers om zijn klimaatambities te versterken via het Science Based Targets Initiative (SBTI). 95% van de totale uitstoot in de retailsector wordt gerealiseerd buiten de winkels. SBTI is een programma waarbij er op een wetenschappelijke manier concrete broeikasgasreducties berekend worden om zo  klimaatdoelstellingen af te bakenen. Leveranciers die samen verantwoordelijk zijn voor 75% van de uitstoot van ALDI worden ondersteund om tegen eind 2024 een eigen SBTI-klimaatplan te hebben en zo de uitstoot in de keten verder te doen dalen.

 

Facebook Opt-out

Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.

Herinnering voor
Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is?

Datumselectie

Dag van herinnering
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Aanbiedingsdag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te gebruiken, moet u zich authenticeren wanneer u er voor de eerste keer gebruik van maakt. De procedure is als volgt : Voer uw e-mailadres in en klik op "Activeer herinnering". Na een paar minuten ontvangt u een activeringslink. In de volgende stap opent u die link en activeert u de herinneringsservice. Voor elk volgend gebruik is geen verdere authenticatie vereist.
  • Om dit formulier in te dienen, moet u het gebruik van cookies aanvaarden in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
  • De herinnering kan alleen worden verstuurd als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en u uw e-mailadres met succes hebt geauthenticeerd.

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Herinneringsbevestiging

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

Bevestiging emailadres

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch