26/03/2021
Erpe-Mere, 26 maart 2021 – ALDI legt zijn leveranciers voortaan strengere regels op rond het watergebruik bij de teelt van groenten en fruit. Zo wil de discounter wereldwijd efficiënter omgaan met water. ALDI is de eerste discounter die dergelijke eisen oplegt aan zijn telers.
ALDI België trekt resoluut de kaart van lokale groenten en fruit. In het Belgisch groenten- en fruitseizoen van 2020 was zo’n 80% van de groenten van Belgische oorsprong. Toch zijn lang niet alle groenten en fruit steeds in België beschikbaar. De discounter is daarom genoodzaakt om voor bepaalde referenties naar de zuiderse landen te trekken. Ook daar legt het hoge kwaliteitsnormen aan de dag.
Ongeveer 70% van het wereldwijde gebruik van zoetwater is terug te brengen tot de groenten- en fruitteelt. Voortaan zullen ALDI Nord (waartoe ALDI België behoort), ALDI Süd en Hofer van hun grootste buitenlandse groenten- en fruittelers eisen dat ze zeer efficiënt omspringen met water, zeker in regio’s waar water schaars is.
Het is van groot belang voor onze planeet om slim om te gaan met water en ALDI wil hier een extra steentje toe bijdragen.
70% omzet uit waterefficiënte groenten en fruit
“Tegen juli 2022 moeten de telers van onze 15 best verkochte groenten en fruit afkomstig uit waterrisicogebieden een efficiënter watergebruik garanderen”, zegt Stefaan De Schepper, Manager Corporate Responsibility bij ALDI België. “We zetten hiermee als eerste discounter een belangrijke stap richting een meer verantwoord watergebruik wereldwijd.”
Tot die 15 best verkochte groente- en fruitproducten behoren onder meer avocado’s uit Peru, druiven en bananen. Deze types producten zijn vaak afkomstig uit waterrisicogebieden. Efficiënte watertechnieken gebruiken is dus noodzakelijk in een betere wereld van morgen.
ALDI zal in samenwerking met zijn producenten de watercriteria definiëren waaraan de groenten en fruit moeten voldoen tijdens het productieproces. Daarnaast zal ALDI de telers ondersteunen om de praktische stappen te ondernemen.
De maatregelen variëren van het toezicht op waterverbruik tot de optimalisatie van irrigatieplannen. “Dankzij deze technieken, zal in de toekomst meer dan 70% van de omzet aan groenten en fruit afkomstig zijn van waterefficiënte producten”, besluit De Schepper.
Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.
Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.
Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.
Herinnering geactiveerd!
Herinneringsbevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.
Bevestiging emailadres