08/03/2021
8 maart 2021 – ALDI Nord, de overkoepelende groep waartoe ALDI België behoort, vindt dat er wereldwijd meer gelijkheid moet zijn tussen man en vrouw. Daarom heeft de groep de steunverklaring voor de Women’s Empowerment Principles (WEP) van de Verenigde Naties ondertekend.
ALDI zet al jaren in op gelijke kansen en een eerlijke en gelijkwaardige behandeling voor man en vrouw. Binnen de ALDI Nord groep is ruim 2/3e van alle 77.000 medewerkers vrouwelijk. Voor België loopt dat aandeel op tot 70% van de 7.700 ALDI-medewerkers. Het aandeel vrouwen in een managementfunctie bij ALDI België bedraagt ongeveer 1 op de 3. Een stevige basis die ongetwijfeld de hoeksteen vormt voor het duurzame succes van de discounter. Ook in de bredere toeleveringsketen van ALDI zijn vrouwen prominent aanwezig.
Toch wil ALDI verder gaan. Ondanks de stevige vrouwelijke aanwezigheidsgraad is ALDI er zich van bewust dat vrouwen wereldwijd nog te vaak disproportioneel getroffen worden door armoede, discriminatie en uitbuiting.
De kracht van gevarieerde teams
Door de steunverklaring te ondertekenen, engageert ALDI zich om de Women's Empowerment Principles als leidraad te gebruiken in het dagelijks beleid. Zo wil de discounter gendergelijkheid en de emancipatie van de vrouw bevorderen. “Iedere vorm van genderdiscriminatie staat haaks op onze normen en waarden, en moet aangepakt worden”, zegt Kim Doan Ngoc, Manager Quality & Corporate Responsibility bij ALDI België. “De ondertekening benadrukt het belang van gendergelijkheid voor onze dagelijkse werking.”
Aan de hand van diverse mensenrechtenevaluaties tracht ALDI Nord inzicht te krijgen in het effect van zijn activiteiten op de werknemers. Daarbij zullen genderspecifieke gegevens verzameld worden om eventuele loonverschillen tussen mannen en vrouwen op te sporen. In een volgende fase zal een genderactieplan opgesteld worden voor langetermijnmaatregelen.
De discounter wil resoluut inzetten op gendergelijkheid en gelijk loon voor gelijkwaardig werk. Dit zowel binnen de eigen organisatie, als binnen de gehele toeleveringsketen. “Wij geloven sterk in de kracht van gevarieerde teams”, zegt Joke De Zutter, HR Manager bij ALDI België. “Het succes van ALDI en het aandeel van vrouwen hierin vormt het bewijs. Daarom willen we onze bijdrage leveren aan een meer gelijke wereld en bewustzijn creëren over dit onderwerp.”
Women Empowerment Principles
Door de ondertekening, engageert ALDI zich ertoe de onderstaande zeven principes als leidraad te gebruiken:
Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.
Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.
Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.
Herinnering geactiveerd!
Herinneringsbevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.
Bevestiging emailadres