1. Presse
  2. ALDI reikt zijn leveranciers de hand om CO₂-uitstoot te verminderen

ALDI reikt zijn leveranciers de hand om CO₂-uitstoot te verminderen

23/07/2020

Erpe-Mere, 23 juli 2020 – ALDI Nord publiceert zijn derde duurzaamheidsrapport waarin de vorderingen van de retailgroep inzake duurzaamheid, klimaat en milieu bekendgemaakt worden. Daarbij aansluitend is de groep toegetreden tot het Science Based Targets Initiative (SBTI), dat op een wetenschappelijke manier concrete klimaatdoelstellingen definieert. De leveranciers van ALDI worden via dit programma gevraagd zich mee te engageren. Zo wil de keten in nauwere samenwerking met zijn leveranciers zijn CO₂-uitstoot verder reduceren.

Klimaat en duurzaamheid vormen twee cruciale pijlers in de alledaagse werking van ALDI. Als belangrijke speler in de retailsector is de keten zich bewust van zijn maatschappelijke rol en neemt het zijn verantwoordelijkheid op. ALDI levert dan ook talrijke inspanningen om te bouwen aan een betere wereld van morgen. “We hebben de afgelopen jaren voornamelijk ingezet op klimaatvriendelijke winkels met zonnepanelen op de daken, energie-efficiënte verlichting, natuurlijke CO₂-koeling en warmte- en regenwaterrecuperatie”, zegt Michèle Belleflamme, Managing Director Real Estate and Expansion bij ALDI België.

ALDI heeft de ambitie om tegen 2021 de CO₂-uitstoot met 40% te verminderen. “Die klimaatdoelstelling zal behaald worden”, zegt Stefaan De Schepper, Manager Corporate Responsibility bij ALDI België. “Door ons aan te sluiten bij het Science Based Targets Initiative gaan we al een stapje verder en nemen we de gehele internationale toeleveringsketen onder de loep.”

Samen met 145 leveranciers CO₂-uitstoot reduceren

95% van de totale uitstoot in de retailsector wordt gerealiseerd buiten de winkels. Voor het eerst én op grote schaal zal ALDI een beroep doen op zijn leveranciers om de klimaatambities te versterken. “We gaan onze leveranciers die verantwoordelijk zijn voor 75% van onze CO₂-uitstoot aansporen om toe te treden tot het SBTI-programma”, vervolgt De Schepper. “In een eerste fase gaan we samen efficiëntie- en moderniseringsmaatregelen definiëren. Denk hierbij aan het optimaliseren van de logistiek, afvalvermindering, recycleerbaar maken van verpakkingen, enz.”

Maar daar blijft het niet bij. ALDI gaat zijn leveranciers op een constructieve manier ondersteunen en monitoren om de vooropgestelde doelstellingen te realiseren. Dat gebeurt in samenwerking met ClimatePartner. Voor ALDI België zullen in totaal zo’n 145 leveranciers aangezet worden om het programma te vervoegen.

390 ton minder wegwerpplastic

Naast de toetreding tot het SBTI publiceerde ALDI Nord eveneens het jaarlijks duurzaamheidsrapport. Hierin geeft de keten een update over zijn geleverde inspanningen en de vooruitgang die geboekt werd op vlak van duurzaamheid in het voorbije jaar.

ALDI België legt zijn focus inzake duurzaamheid op het tegengaan van voedselverspilling, het duurzamer maken van verpakkingen en afvalvermindering. “Hierin hebben we grote stappen gezet”, zegt De Schepper. “We hebben onze samenwerking met de Voedselbanken verder geïntensifieerd door voedseloverschotten in te vriezen. Zo kan er meer voedsel gedoneerd worden en gaat er minder verloren.” Daarnaast organiseerde de keten zijn eerste liefdadigheidsactie. Dat resulteerde in een opbrengst van € 50.000 die integraal geschonken werd in de vorm van warme maaltijden.

Op vlak van afvalvermindering is ALDI België onder meer overgeschakeld op metalen drinkrietjes, wattenstaafjes uit duurzaam gecertificeerd karton en herbruikbare draagtassen voor de klant. Die inspanningen leverden in 2019 een besparing van zo’n 390 ton wegwerpplastic.

Via deze webpagina vindt u het duurzaamheidsrapport terug.

Facebook Opt-out

Es wurde ein sog. Opt-out-cookie im genutzten Webbrowser gesetzt, der die zukünftige Datenerhebung und Speicherung durch Facebook-Pixel auf Ihrem genutzten Endgerät dauerhaft unterbindet.

Erinnerung für
Fehler Leider ist ein Fehler aufgetreten. Bitte versuchen Sie es später erneut.

Sollen wir Sie benachrichtigen, wenn der Artikel verfügbar ist?

Datumauswahl

Tag der Erinnerung
Zwei Tage vorher
Einen Tag vorher
Am Angebotstag
Uhrzeit
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Hinweise
  • Um unseren kostenlosen Erinnerungsservice nutzen zu können, müssen Sie sich bei der ersten Nutzung authentifizieren. Bitte beachten Sie das folgende Verfahren: Bitte geben Sie Ihre E-Mail-Adresse ein und klicken Sie auf "Erinnerung aktivieren ". Nach ein paar Minuten erhalten Sie einen Aktivierungslink. Rufen Sie diesen Link im nächsten Schritt auf, um den Erinnerungsdienst zu aktivieren. Für jede weitere Verwendung ist keine weitere Authentifizierung erforderlich.
  • Um dieses Formular einsenden zu können, müssen Sie in den Sicherheitseinstellungen Ihres Browsers die Annahme von Cookies aktivieren.
  • Die Erinnerung kann nur versendet werden, wenn das ausgewählte Datum in der Zukunft liegt und Sie Ihre E-Mail-Adresse erfolgreich authentifiziert haben.

Das Angebot ist bereits im Markt erhältlich. Die Erinnerungsfunktion wurde daher deaktiviert.

Bitte beachten Sie, dass Aktionsartikel im Unterschied zu unserem ständig vorhandenen Sortiment nur in begrenzter Anzahl zur Verfügung stehen. Sie können daher schon am Vormittag des ersten Aktionstages kurz nach Aktionsbeginn ausverkauft sein.

Erinnerung aktiv!

Erinnerungsbestätigung

Sie erhalten Ihre Erinnerung am ${date} um ${time} Uhr.

Bestätigung Ihrer E-Mail Adresse

Wir senden Ihnen noch eine Nachricht per E-Mail, um ihre E-Mail Adresse zu bestätigen. Bitte klicken Sie auf den Link in der Nachricht. Falls sich die Bestätigungsseite nicht öffnet, kopieren sie bitte den Link und fügen ihn in Ihrem Browser ein.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch